Knihy ktoré zaujali :Metamorfóza ľadu


Metamorfóza ľadu - Ice Metamorphosis

Na túto knihu som bol zvedavý, aj keď som dopredu vedel, čo v nej nájdem. 
Táto anotácia totiž nebude celkom nezaujatá, lebo je niekoľko dôvodov pre ktoré nezaujatou ani nemôže byť. Pokúsim sa síce odosobniť, ale neviem či to tak bude.

Problém je v tom, že sa s jej autorom už poznám mnoho rokov. 
Spája nás vášeň. 
Vášeň k foteniu v temnotách, foteniu blbých cencúľov a foteniu výtvorov geológie. Vo mne táto vášeň k foteniu na čudných miestach ani zďaleka tak neplanie ako v Albertovi, skôr len tak tlie, a sem tam prešľahne plamienok malého záchvatu.
Albert to má inak , je natlakovaný ako plameňomet , a priebežne si dopĺňa palivo do nádrží. 

Poďme ku technickým stránkam publikácie.
Knihu vydal Albert Russ vlastným nákladom, ako svoju druhú knihu.
 Náklad sa v knihe neuvádza, odhadujem to na pár tisícok kúskov. 
Sám si ju nafotil, sám si ju napísal a vydal, vytlačilo mu ju vydavateľstvo Róbert Jurových -Nikara, tuším v Krupine ak sa nemýlim. 

Kniha má rovných 200 strán tlačených na kriedovom lesklom papieri strednej gramáže. 
Kniha je klasického formátu A4, v tvrdej šitej väzbe, bez prebalu. 
Na rozdiel od predtým popisovaných kníh je ale orienovaná táto kniha ako A4 naležato, ako hovorievajú fotografi "country" formát, preto že predmetom knihy sú fotografie krajinkového formátu podivných makro latifundii ríše ľadovej kráľovnej.

Už keď som na internete uzrel prvé fotky knihy pri príležitosti krstu knihy na Albertovom obľúbenom nehostinnom mieste pod vrcholom Banišťa, vedel som, že s tou knihou budú problémy. Tušil som správne.
Titulná strana knihy

Tá kniha je totiž čierna.
 Je čierna ako keď si v bani za bezmesačnej noci ďaleko od vchodu zhasnete svetlo a zavriete oči.  Obal knihy je čierny, v úvode je pár bielych strán s čiernym textom a potom už len samá čiernota, až do konca. 
Albert totiž fotí ľady na low-key ,teda na tmavo. 
Tlačiar musel na každý výtlačok minúť štvrť kýbla tlačiarenskej černe, dúfam že s tým rátal pri rozpočtovaní knihy a Albert nemusel doplácať.
 Na druhej strane tlačiarenská čerň je zrejme tou najlacnejšou farbou pri tlači CMYK.

Problémom knihy je aj utajené číslovanie strán - tie sú totiž len na tých stranách, kde je nejaký zriedkavý text. Inak na plnoformátových fotkách čísla strán nie sú.
Kniha je dvojjazyčná, slovensko -anglická. Obe reči sú v knihe rovným dielom, čo je po slovensky, to je aj po Anglicky.
 Najprv je v knihe venovanie Autora - kniha je venovaná jeho otcovi pri 77 mich narodeninách, ich spoločná malá fotka je samozrejme tmavá .
 Potom na šiestich riadkoch uvádza autor o čom táto bychla bude.

 To sú prvé tri biele stránky publikácie , ďalej už len prevláda tmavota a miestami preblesknú jesenné odtiene žltej až hnedej, k tomu modrota. 

K prvej časti "Ľadové stalagmity v baniach" predslov napísali Peter Lyckberg, švédsky jadrový inšpektor, a Ján Madarás, geológ, každý zhruba po desať riadkov. 
Obe mená sú mi známe, jedného poznám osobne. 
Priliehajúca fotka vyzerá ako horná časť ľadovej obradnej masky severských neandertálskych ľudožrútov, teda ľadovej lebky. 
Pri anglickom prepise zase tróni detail ľadového mozgu.  

Pri Albertovom krátkom klimatickom zamyslení je pricapená makrofotka ľadového "ďaudíka".  Nasleduje 22 strán rôzne zebrovaných a priehľadných "dívčích snú" nad ktorými by zaplesali psychoanalytici, a vyvodzovali by rôzne závery z ich tvarov, hrúbky a foriem.

Nasleduje brutálna dávka hlavnej Albertovej domény. makroštruktúry topiacich sa ľadových mužíkov. Miestami plástové štruktúry, miestami mozgoidné zvrásnenie, podľa jedinečných zákonitostí chaotiky rozpúšťania zmrznutej vody. 
Ezoterici a vyznavači "pamäti vody" budú mať pri Albertových fotkách široké pole neorané na siahodlhé debaty. 
Jedna z fotiek vyzerá ako zdochnutá priehľadná ryba z ľadu.
Iná ako ľadová útočiaca kobra.
 Mnohé ľadové bradavice na Albertových fotkách svietia vnútorným svetlom jesenných listov, ktoré sa do nich premietajú. 
Mnoho bradaviek má obe vedúce štruktúry povrchu- plástovitú podľa hexagonálnych kryštálových plôch, vo vnútri s brainiackými vrásneniami.

Myslím , že nad mnohými makrofotkami by zaplesali milovníci chaotických zákonov leptaných štruktúr povrchu vltavínov, preto že sú v niektorých prípadoch bohovo podobné. 
Mám na mysli toto - je to výrez jednej z Albertových fotiek povrchu topiacich sa ľadových stalaktitov v knihe. Dokonca ešte aj  moldavitózna farba sedí 
 Inde sú to štruktúry podobné morským hnedým a zeleným chaluhám v oceáne.
 Potom Albert ofhaľuje detaily podobné záznamom binárneho kódu na pokazenom alebo polámanom CD či DVD ako by spod mikroskopu. 

Druhou časťou knihy sú Albertove obľúbené ľadopády, ľadové kryštály, ľadové kvety, ku ktorým napísal pár slov autor, ale aj Prof. Milan Lapin, známy to klimatológ. 

V tejto časti knihy prevládajú ľadové závesy, drapérie, cencúle, ciagle, ale tiež raritné hexagonálne- Mandelbrothmnožinoidné kryštály lupenitej námrazy. 
Prekvapili ma aj ojedinelá fotka irizujúcej praskliny v ľade. 
Inde sú to bubliny uväznené v ľade ako vystrihnuté z knihy Ledové Čechy iného môjho obľúbeného autora famózneho Václava Cílka.  
Dve netradičné trávovozelené štrukturálne fotky povrchu ľadov useknú túto kapitolu.

Treťou časťou knihy od strany 150 je séria fotiek Ľadovcových jaskýň - ľadových kaplniek na Islande a v Alpách, ku ktorým napísal predslov Einar Rúnar Sigurdsson.  
Pri jeho predslovoch  v slovenčine a angličtine sú jediné dve fotky, ktoré by si boli zaslúžili formát "portrait" teda na stojato, aj za cenu otáčania knihy.

 Toto je časť kde prevláda modrá s čiernou. 
Modrá berlínska, modrá kráľovská, akvamarínová, sivomodrá, zelenavomodravá, ultramarínová a ďalšie odtiene modrej. Plus jedna takmer čiernobiela. 

Kniha končí poďakovaniami a záverom.
Cení sa aj index s popisom 176 fotiek použitých v knihe.

Kniha je zaujímavým a na Slovensku ojedinelým počinom  fotografii a makrofotografii venovaných len ľadu.
Nie je ju s čím porovnávať, možno len s mojím už vyčpelým dojmom z abstrakcie tvarov v knihe Dr. Lennarta Nilssona "Tajomstvá tela" ale tá sa venuje makrofotografii štruktúr v ľudskom tele.

Z tohto dôvodu tejto publikácii prepožičiavam na čas neurčitý 10 ľadových stalagmitov z desiatich možných.

Kniha má ISBN 978-80-570-0040-2

Ja som ju kúpil v Banskej Štiavnici v obchode Štiavnické Suveníry na Námestí Sv. Trojice oproti mineralogickému múzeu v Banskej Štiavnici za dvacku. Dá sa asi kúpiť aj v Banskej Hodruši na Bani Starovšechsvätých

Musím ešte doplniť aj to, čo ma na knihe štve.

Jedna vytáčacia vec je že na tvrdej väzbe je použitý taký ten matný lak, na ktorom vidno hneď mastné odtlačky mojich haxní keď si prehrabnem číro, ale tak isto to má napríklad viacero kníh už opísaných v tejto blogovej rade.

Druhá vytáčacia vec na publikácii je to, že je to kniha - ako som už spomenul - čierna ako koch v tisíc rokov používanej hradnej kuchyni. Kde má do takej knihy nejaký bežný čitateľ ako ja, kua, naraziť svoje čierne exlibris razítko do čiernej knihy, keď to zvyknem robiť na každých 20 - 25 strán?!? Tuto nemám šancu, a cítim sa tým byť "obmedzený". 

Tretia výtka technického charakteru sa týka toho, že hnedavobordový odtieň farby anglického názvu knih na čelnej strane - titulke je na čiernom podklade dosť slabo kontrastná a v horšom svetle ju tmavé okolie úplne pohlcuje.   

Uvedené veci sú však nepodstatné detaily, ktoré zaujímavosť knihy nezmenšujú. 

Komentáre

Obľúbené príspevky